آخرین برگ پاییز...


فرهنگ ایرانی بی شک یکی از زیباترین و ریشه دارترین فرهنگ های جهان است . در این میان شب یلدا شبی به یاد ماندنی و خاطره انگیز برای هر ایرانی ست ، یلدا واژه ای سریانی و به معنی زایش است .بر اساس باور ایرانیان باستان این شب ، شب تقابل اهریمن  که نماینده تاریکی و اورمزد با نماد روشنایی است معتقدند که صبح بعد از یلدا روز پیروزی خورشید بر سیاهی و تاریکیها است. بر این باور ایرانیان به گرد هم جمع میشوند به شادی و پایکوبی میپردازند وبه دیدار بزرگان خانواده میروند . از یلدا به عنوان «شب چله» نیز یاد می‌کنند، چرا که چهل روز پس از آن، دهم بهمن، جشن سده برگزار می‌شود جشنی که در آن آتش بنیان نهاده میشود.
ادامه مطلب ...

قدیمی ترین سند نوشتاری شمال غرب ایران...

شاید برای خیلی ها جای سوال باشد که بدانند قدیمی ترین سند نوشتاری استان در کجا و یا در چه محلی نگهداری میشود ، در چه موردی نوشته شده ویا به چه موضوعی اشاره میکند .البته شاید خیلی وقتها هم از کنار این سنگ نوشته مهم تاریخی گذشته باشید و زیاد به نظرتان جالب نیامده باشد و یا در مورد آن کنجکاوی نکرده باشید .

ادامه مطلب ...

نوروز در راه است...

 موضوع گردشگری برای بسیاری از برنامه ریزان در سطح کشور واستان مهم است ، مضافا اینکه  فکر میکنم افرادی که در این مورد واهمیت آن تا کنون سخن نگفته اند از انگشتان دو دست کمترند . اما با این وجود متاسفانه باز هم چرخ گردشگریمان لنگ است و خوب نمی چرخد ، البته در موضوع آسیب شناسی و ارزیابی چرایی موضوع روزها وساعتها میتوان بحث کرد و مثنوی هفتاد منی میشود که کمتر کسی را مجال خواندن آن فراهم است .اما موضوع علی الرغم آنچه که پیچیده به نظر میرسد چندان هم غیر قابل درک نیست چون خوشبختانه با رشد سفرهای داخلی و خارجی مدیران و برنامه ریزان و حتی عامه علاقه مندان به گردشگری تجربیاتی بدست آمده که علی الرغم اینکه برخی از آنها در کشور عملی نیست ولی با این حال تجربیات کار آمدی هم وجود دارد که بهره گیری از آنها مسلاما به رشد و توسعه این صنعت کمک شایان توجهی خواهد نمود. از سوی دیگر موضوع ارزیابی عملکرد حوزه گردشگری و آسیب شناسی های انجام شده در این خصوص در راستای برنامه توسعه پنجم میتواند افق روشنی در این باب باشد ،هرچند تا زمان فراهم نشدن زیر ساختهای اولیه وضع بر همین منوال خواهد بود .

ادامه مطلب ...