زنگ خطری برای ساختمانهای تاریخی میدان انقلاب (ایالت)-ارومیه

  

میدان تاریخی انقلاب اسلامی ( ایالت ) ارومیه بی شک جزو معدود ترین میادین تاریخی در کشور به شمار می آید . تنها چند میدان تاریخی در کل کشور وجود دارد که دارای چنین شرایطی است ، میدان حسن آباد تهران و میدان تاریخی همدان از این مجموعه های تاریخی اند . 

برکسی پوشیده نیست که در طی چند سال اخیر کوششهای مختلفی جهت حفاظت و نگهداری و مرمت ساختمانی تاریخی در حواشی میدان تاریخی انقلاب  در ارومیه انجام گرفته که دربرخی موارد دارای ایرادات فنی و تکنیکی است اما همین مورد در باز پیرایی و هویت بخشی به آن بسیار مثمر ثمر بوده است . 

 

                                                میدان تاریخی حسن آباد تهران 

 

                                                         میدان تاریخی همدان 

پیرایش نمای خارجی ، نور پردازی و ... همه و همه بخشی از موارد مورد توجه توسط نهادهای فرهنگی است اما دراین میان خطری جدی بنیان این ساختمان های تاریخی را تحت تاثیر خویش قرار داده است . امروزه و بر اساس آخرین مطالعات محققین اثبات شده که برخی از عوامل تهدید در ابنیه تاریخی به صورت نا مرئی و در دراز مدت بنیان و ساختار ابنیه تاریخی را مورد هدف قرار میدهند که برخی از آنها در یک تقسیم بندی به مسایل طبیعی چون رطوبت، زلزله و... و برخی دیگر ناشی از تداخلات انسانی اند. 

 

عبور اتوبوسهای شرکت واحد در میدان تاریخی ارومیه  

 لرزش های ناشی از حرکت وسایل سنگین زنگ خطری برای ساختمانهای تاریخی میدان انقلاب   ( ایالت) 

 موضوع مورد اشاره در این خصوص در میدان تاریخی ایالت نیز از این دست است. واقعیت این است با عبور هر روزه بیش از چندین ماشین سنگین علی الخصوص اتوبوس های واحد اتوبوسرانی شهر ارومیه در هر روز این ساختمان های تاریخی بیش از 300 بار در روز با قدرتی حدود 3 ریشتر می لرزد که علی الخصوص در طبقات فوقانی این ساختمان های تاریخی به راحتی قابل احساس است. واقعیت این است که عبور وسایل نقلیه سنگین به این میزان از کنار این ابنیه تاریخی با توجه به وضعیت ناهموار آسفالت این میدان تاریخی و ضربه های مداوم ایجاد شده به تضعیف بنیان این بناهای تاریخی کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، بی شک زمان آن رسیده این بناهای تاریخی با قدمتی حدود هشت دهه باکاربری های دیگری غیر از آنچه که اکنون با ترددهای فراوان و بارهای وارده اضافی که موجب تضعیف آنها می گردد در تاریخ به حیات خویش ادامه دهند.

 

ساختمان تاریخی شهربانی ( ساختمان اداره کل میراث فرهنگی؛صنایع دستی و گردشگری) در سال ۱۳۱۵ و در زمان ساخت .آیا زمان باز نشستگی این ساختمانها فرا نرسیده است؟

نظرات 1 + ارسال نظر
pleiades جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:36 ق.ظ

شهرداری نمیتونه یه خیابون جدید بزنه تا مشکل ترافیک حل شه در ایتصورت بستن ایالت که محاله،شهرداری فقط بلده جدول کنار خیابونارو رنگ کنه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد